Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Posvátný klid Machu Picchu

Na  se dá dostat trojím způsobem. Nechat se vláčkem odvézt až skoro na místo, nechat se dovézt jen na 88. kilometr a odtud pokračovat pěšky, nebo projít po vlastních nohou celou Inca trail, Camino del Inca, tedy Inckou stezku. Celá pěší túra je nepochybně nejzajímavější, ale je to tvrdý výšlap do kopce trvající i zdatnému sportovci dobré tři dny. Z osmaosmdesátého se to prý dá stihnout za den, ale realita bývá daleko delší. My, lenoši, jezdíme vláčkem až nahoru. Ale ani tak to není úplně jednoduchá cesta. Sehnat jízdenky je totiž věc pekelně složitá. Turistů je moc, jízdenek málo a zvesela se s nimi šmelí i mimo časoprostor Cuzca. Není ani výjimkou, že se na jedno sedadlo prodají dva lístky, a to zcela oficiálně. Jede ten cestující, který má nad tím druhým fyzickou převahu, nebo přišel dřív.

machu picchuJá jsem kupovala jízdenky přes známou mého známého, která pracovala v jedné z místních cestovek. Měla jsem tedy protekční jízdenku hned na druhý den, ale i tak jsem se docela bála, aby právě proto nebyla falešná. Nebyla a já byla ráda, že mých deset dolarů spropitného nepřišlo vniveč. Teď se možná zdá, že jít pěšky by bylo jistější, ale kdepak. I za vstup na Inca trail se platí poměrně velké peníze, a aby cesta nebyla přeplněná, i zde jsou několikadenní čekací doby.

Na rozdíl od jiné hromadné dopravy byl modrý vláček zjevením. Čistota, pořádek a moderní vybavení, vedle kterého naše České dráhy vypadaly jako špinavý sociální případ ze země třetího světa. Vrch, do kterého z Cuzca stoupáme, je tak strmý, že by se vlak převrátil. První část cesty se tedy jede stylem cik-cak. Chvíli dopředu, chvíli dozadu, a až nahoře nad městem se rozjedeme jen jedním směrem. Příroda za oknem není nudná ani chvíli, střídají se různá klimata i geologické vrstvy, od pralesních orchidejí, přes eukalyptové háje, osamělé kaktusy, nad kterými se tyčí zasněžené vršky hor, až po divoce hučící údolí řeky Urubamby. machu picchu

A už jsme tady! Vystupujeme z vláčku a je tu první překvapení. Brány Machu Picchu jsou ještě pěkný kus nad námi. Buď si můžeme kopeček před námi vyšlapat pěšky, nebo si zaplatíme autobus. Oni vědí, jak peníze z turistů dostat... Vidina ztráty další hodiny těsně před cílem a hrozícího infarktu myokardu z výšky a procenta stoupání mě přiměla znovu otevřít peněženku a za zhruba sto korun se nechat vyvézt až před bránu vysněného města.

Byla jsem tam. Posvátné místo. Božský klid. Atmosféra nabitá tajemnem a energií prostupuje tělem a pupence husí kůže dělají díry do trička. Au! Ježiš, pozor! Tak nestrkejte do mně! Panebože jaká atmosféra?! Tady je lidí jak ráno v metru! Valila jsem oči jako šnek. Tatam byla jakákoliv nálada. Několik řad turniketů jako v metru usměrňovalo proudící davy cestujících, tedy pardon, turistů k pokladnám a osobním prohlídkám. Zaplatila jsem dalších dvacet dolarů vstupného a konečně vkročila na posvátnou půdu. Davy turistů se v prostranství trochu rozptýlily, ale i tak tam byl provoz jako na Václaváku, což rušilo veškerou atmosféru, natož nějaký pokus o rozjímání. Protlačila jsem se ruinami, několikrát zaslechla češtinu, podrbala místní lamy mezi ušima a vyrazila do oblasti, kde bylo lidí daleko méně. Na Huayna Picchu.

machu picchuTo je hora, která se tyčí přímo nad ruinami města a je snad na všech fotografiích. Vstup na ni je přímo z areálu Machu Picchu. Neplatí se tentokrát nic, ale na vrátnici musíte nahlásit jméno, číslo pasu a národnost. Kdo se do večera nevrátí, nahlásí se ambasádě jako mrtvý. Není to legrace, jediná cesta nahoru je po obrovských kamenech, nikde není zábradlí a stačí jeden špatný krok a letíte dolů do rokle. Záchranná mise? Neexistuje. Běžné dopravní prostředky se tam nedostanou, vrtulník možná, ale nemá kam dosednout a nejbližší základna je stovky kilometrů daleko. Pro záchranu jednoho života by se jich riskovalo mnohem víc a chudá země by na takovou záchrannou akci pravděpodobně ani neměla peníze. A tak jsem dávala pozor, kam šlapu, a po několika hodinách jsem zcela vyčerpaná dorazila až na vrchol. Teprve tady, vysoko nad mraky jsem našla a vychutnala onen posvátný klid. Kdyby mi v tu chvíli někdo nabídnul doživotní pobyt v tomto nervovém sanatoriu, okamžitě bych to vzala. Jenže odjezd autobusu i vláčku zpátky do Cuzca se nemilosrdně blížil a já musela přes davy turistů nazpět. Vzala jsem si na rozloučenou do kapsy kámen. Třeba ho měl kdysi v ruce nějaký Inka...machu picchu

„Gůůůdbááááj!“ volala a mávala na nás skupinka indiánských chlapců, když jsme odjížděli dolů na nádraží. „Gůůůdbáááj!“ volala další skupinka v první zatáčce. „Gůůůdbáááj!“ volala i ve třetí a my si všimli, že jsou to pořád ti samí. Bavili se tím, že mezi každou zatáčkou předběhli autobus a v té další na nás zas čekali. To jsou ale hodní chlapci, pokyvoval autobus hlavou, jen já už tušila, co bude to vystoupení znamenat. Nemýlila jsem se. V poslední zatáčce pustil řidič chlapce do autobusu, a než jsme dojeli na konečnou, zkasírovali všechny za svůj výkon. Ale co, těch pět korun navíc za to stálo.

Majucha

Majucha a její cesta po Jižní Americe.:

10.11.2009   Rubrika: Cestování   |   Komentářů 19   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5

Machu Picchu

Diskuse ke článku - Posvátný klid Machu Picchu

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-19
Klekí
Klekí - 10.11.2009 16:37

Já tam nebyla a tiše závidím.
Ale mám kamarády se kterýma lítám po Tatrách a Alpách a ti tam šli úplně jinak. Názvy si nepamatuji, obcházeli to z úplně jiné strany, pokud se nemýlím, tak cca 6 dní treku po nádherných končinách (fotky jsem viděla a klidně bych si to dala).
Ráno tam byli poměrně brzy, lidí málo, ani na fotkách nejsou žádné davy. Perfektně si to užili....
Jak šli zpět mi už uniklo, ale jak je znám, určitě ne s davy turistů.
Takže pokud se někdy někomu bude chtít, lze i takto.......
Já se asi těch peněz na to nikdy nedočkám smajlik - 68

štoudev - 10.11.2009 14:46

medved: já to nešla, chraň mě bůh před fyzickou aktivitousmajlik - 34, píšu to, co jsem tam slyšela. Klidně tomu věřím, že z 88. je to tři dny, já bych to šla měsíc. Ale zas oni ti domorodí nosiči to dokážou vyběhnout velice rychle.smajlik - 68 (Vždycky se mi vybaví jeden film, byla to parodie na výstup někde v Himalájích. Chlap tam slavnostně za použití moderní techniky a různých vymožeností vysápal tu horu, děsnej obdiv, sláva, televize, a nahoře ho čekal šerpa v sandálech s jeho báglama a "dělejte, nemám čas, musím to dneska zvládnout ještě jednou"smajlik - 34).

medved
medved - 10.11.2009 14:37

majucho, nejak mi nesedi ten udaj o treku. my ho sli z 88km a trvalo to fakt tri dny, resp. dva dny a treti den jsme vstavali pred usvitem a dosli jsme nad machu picchu s rozednenim. trek byl fakt sila, hlavne na dead woman pass v zivote nezapomenu, protoze to jmeno fakt sedelo. navic ja zrovna mela nejake zaludecni potize, takze jsem obvykle za den pozrela tak jednu hrsticku ryze, prima odtucnovaci kura smajlik - 68 a machu picchu pri rozedneni bylo liduprazdne, v dobe kdy zacly proudit davy turistu uz jsme lezli z te vedlejsi hory a sli se (pesky) dolu vykoupat do lazni v tom mestecku u vlaku.
davy uz tam ale nehrozi, zavedli limit na nastevniky, prisny, takze kdo si nekoupi listek x mesicu predem, ma smolika smajlik - 26
stejne mi prislo, ze v peru je hromada jinych uzasnych mist a daleko klidnejsich smajlik - 60 me ty turisti v bilych teniskach vylozene stvali smajlik - 68

štoudev - 10.11.2009 12:01

Almega: smajlik - 26 já je proužkatý nemám....

jana224
jana224 - 10.11.2009 11:56

Pěkný článek , dííík !!!smajlik - 61smajlik - 61smajlik - 61

talenka
talenka - 10.11.2009 11:54

pardooon, ono to jde smajlik - 76 ale ráno mi to nešlo... no zjevně byla chyba na mém PC, taže se omlouvám smajlik - 72smajlik - 68

talenka - 10.11.2009 11:53

Almega: nemám přes fotky proužky,ale uvítala bych, kdyby byly aspoň některé na rozklik a daly se zvětšit. Takhle zmenšené, to nevynikne ta krása smajlik - 97

Almega
Almega - 10.11.2009 11:50

Zajímalo by mě,proč jsou přes ty fotky vždycky ty proužky,nebo to tam mám jenom já???Kazí to dojem.

štoudev - 10.11.2009 11:48

Křeček: toho jsem se bála, že budu odhalenasmajlik - 42smajlik - 34.
Ale ne, to je blbost, u nás tak pěkný a čistý vlaky nejezdějsmajlik - 68

Křeček
Křeček - 10.11.2009 11:12

Majucha: jé ten je pěknej smajlik - 47
takhle by klidně člověk řekl, že je to na českém nádraží

štoudev - 10.11.2009 11:02

obrázek - bg_715555.jpg

Křeček
Křeček - 10.11.2009 9:28

Majucha: dík smajlik - 47

Almega: Mně z tohoto důvodu vadí i Tatry či Krkonoše - výstup na Sněžku či k Terryho chatě znamená sunout se davem jak v metru smajlik - 66

Anizhor
Anizhor - 10.11.2009 8:56

smajlik - 100Díky!!!smajlik - 47smajlik - 47smajlik - 47

štoudev - 10.11.2009 8:46

Křeček: člověče ne, já se v tom mumraji bála o foťák, ale hodím sem fotku od kamaráda, tam ho někde má. Teda až ji najdusmajlik - 68

Almega: no právě, tohle mě děsně zklamalo. Už jen dostat se tam byla nejdražší investice z celého pobytu (když to vezmu z Limy, takto jen asi na 4000 vyšla cesta a vstup, bez jídla a ubytovánísmajlik - 42), a když už se tam člověk celej natěšenej dostane, tak je celý kouzlo v čudu a připadá si jak na vánočních nákupech v Tescu...smajlik - 20.
O to víc se mi právě líbilo na těch místech nad Cuzcem, jak jsem psala minule, tam nebyla živá noha, žádný ploty a dýchalo to tam vším, co to zažilo...

Zvolte stranu: 1-15 | 16-19
Sponzori

Prohledej

Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

Anketa

Covid

Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?