Učíte se cizí jazyk? Nejdůležitejší je konverzace.
Pro většinu studentů cizího jazyka je nejdůležitější konverzace a poslech. Je to z důvodu, že až 80 % z nich má psychickou bariéru konverzovat. Tuto bariéru dokáže odbourat „přímá metoda výuky“, při které se jazyk učí přímo jeho používáním – konverzováním, a tak studenti tuto bariéru automaticky ztrácí.
Na základě studie americké National Communication Association je nejdůležitějším parametrem při studiu cizího jazyka právě konverzace (51%). Následuje poslech (29 %), čtení (12 %) a psaní (8 %). Aktivní stránka, konverzace a poslech, je při studiu jazyků absolutně dominantní (80 %).
Až u 80 % lidí, kteří ovládají cizí jazyk, existuje psychická bariéra ho v praxi použít. Jde o syndrom „raději to nepovím, než bych to řekl špatně“. Přes snahy pedagogů je velmi těžké tento syndrom odbourat.
V současnosti je na trhu množství metod a přístupů, které se odvolávají na „komunikační aktivity“. Ty mají zaručit, že se student naučí konverzovat a ztratí zábrany. Avšak, existuje velký rozdíl mezi tzv. „volnou“ konverzací a „řízenou“ konverzací. Při volné konverzaci není student časově omezovaný, přemýšlí nad tím, co poví, a mnohokrát si to i překládá. Při řízené konverzaci jde o systém otázka – odpověď, při kterém je student „nucený“ odpovídat bez delšího rozmýšlení. Tím pádem nemá reálně čas se zamýšlet nad překladem a „musí“ odbourat strach z mluvení.
Na takovém principu funguje i metoda Direct Method for English®. Jde o licencovaný systém výuky, který je v Čechách od 1. září 2009. Tento systém je založený na přímé metodě výuky a je sestavený pro studium všeobecné angličtiny. Metodicky je postavený na řízené konverzaci.
„Výuka probíhá v menších skupinách, studenti na hodinách mluví 5 až 6 krát častěji, než na „tradičních“ hodinách,“ říká Thomas Filipiuk, tvůrce metody. Je to způsobené tím, že lektor neustále klade otázky a studenti jsou náhodně vyvoláváni k odpovědím. Lektor studenta vždy „tlačí“ do odpovědi, jejímž výsledkem je, že studenti musí od první hodiny mluvit. „Studenti se tedy učí jazyk přirozenou cestou – jako malé děti – nejdříve pouze opakují slova a věty, později je začnou chápat a nakonec je začnou sami používat,“ dodává Thomas Filipiuk. Gramatika je součástí celého procesu výuky, ale je vysvětlována přímo v praxi a na reálních příkladech. Takže student pozná její použití rovněž v praktických situacích. Součástí výuky je psaní diktátů a čtení – jako doplňkové aktivity. Hodiny se tedy celkově skládají asi ze 70 % z komunikace, především mluvení a poslouchání.
„Takové hodiny dokážou vést pouze zkušení lektoři s dobrými pedagogickými vlastnostmi a praxí,“ říká Marta Šečíková, metodička první jazykové školy, která tuto metodu používá. „Důvodem je, že na hodinách se používá minimum češtiny a lektor vysvětluje téměř vše v angličtině. Kromě toho, musí zvládnout udržovat tempo hodiny, aby byli studenti neustále soustředění,“ doplňuje. Pouze tak se dá dosáhnout efektivity výuky a simulace anglicky hovořícího prostředí.
Pro ještě vyšší efektivitu má metoda i integrovaný systém online vzdělávání. Každý student má vlastní přístupový kód do rozhraní, v kterém si procvičuje přesně ty lekce, které probral. Cvičení obsahují všechny atributy – od slovní zásoby až po nahrávky diktátů, které student online překládá.
Výsledkem studia touto metodou je v první řadě odbourání strachu z mluvení. Studenti jsou nuceni od první hodiny jazyk používat a mluvit. To způsobuje, že bariéra se po několika hodinách překoná a student získává potřebné sebevědomí. Dalším podstatným znakem je lepší porozumění mluvené angličtině. Důvodem je to, že na hodinách musí být student 100% soustředěný na jazyk a jeho porozumění.
V menší míře je kladen důraz na gramatiku, paradoxně ji však studenti ovládají a úspěšně se zúčastňují Cambridgeských testů (FCE a PET). Důvod je velmi jednoduchý – gramatika se učí přirozenou cestou. Student nezná teoretická pravidla, ale ví, kdy a jak gramatiku správně použít. Přesně tak jako ve svém rodném jazyce.
V Čechách je výuka touto metodou dostupná v jazykové škole EMPIRE a licencovaných partnerských jazykových školách.
Více informací na www.Direct-English.cz
22.9.2010 Rubrika: Společnost | Komentářů 5 | Vytisknout
Hodnocení článku: 2,9/5 Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1 2 3 4 5
Diskuse ke článku - Učíte se cizí jazyk? Nejdůležitejší je konverzace.
Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.Ťapina: Někdo má buňky na jazyky, jiný na biologii (příp. chemii) atd. Pro tebe by asi bylo lepší "hodit tě do vody" a nechat plavat (v zahraničí). Každodenní situace by tě ke konverzaci přinutily nenásilně...
Je to sice pravda, že konverzace je při výuce jazyků důležitá, jenže já bohužel umělé konverzace v rámci výuky nejsem schopná. Půl hodiny přemýšlím, co na otázku odpovědět, a stejně nic nevymyslím, i když překlad věty, kterou za mě vymyslí někdo jiný, mi potíže nedělá. Co s náma, s takovejma? Výuka jazyků pro introverty, tím by se měl někdo zabývat
Dle mého názoru skvělá metoda - jako když se dítě učí mluvit. Taky se na počátku nevyjadřuje gramaticky úplně správně (kluk často používá koncovku -a, stejně jako maminka), ale stálým a nenásilným opakováním si to do hlavičky "zafixuje" a pak tam i ta gramatika (bez ní to bohužel na určité úrovni už opravdu nejde) dostane. Super, fandím!
Anglicky jsem se nejlépa naučila za školou, když jsme chodili do stejného baru jako cizinci studující češtinu. Panečku, za půl roku jsem válela téměř jako rodilý mluvčí a ani na maturitu jsem se učit nemusela Bohužel jsem pak 10 let nemluvila a všechno se mi z hlavy zase vykouřilo.
Studie sem, studie tam a výsledky nulové..... vykopala bych vsechny ucitele jazyku ze skol a místo nich dát cizince, ani by nemusel být pedagogickuy vzdelaný, at mluví treba o zadelávání chleba nebo výrobe cihel, ale mluvi a mluvi. Gramatiku se muzou naucit pozdeji, ale mluvit musí od zacátku. A hlavne proboha neprekládat v hlave, ale myslet. Tohle "proboha jak se to rekne" je na dve veci, tak to nejak popis - je to kulatý, cervený ,sladký a ono z toho vyleze rajce, jabko nebo tresen nebo neco jiného, ale lepsí nez pul hodiny premýslet