Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Kolotoč kolem maturit a jejich naprostá degradace

Kolotoč kolem maturit a jejich naprostá degradace

A je to tady! Tak jsem si včera přečetla článek, že část politiků chce státní maturity zrušit. No dalo se to čekat. Od samého začátku to byl podle mého laického soudu paskvil.

Nemám nic proti státním maturitám, naopak, ale to co udělali, je zas jen nesmysl za spoustu peněz, které zaplatíme my všichni. Přitom školství skomírá pro nedostatek peněz a místo, aby kantorství bylo prestižní povolání, kam by se dostali jen ti nejlepší, je považováno za okrajové. Vždyť je to vzdělávání dalších generací, což by mělo být prioritou všech vlád, aby ze škol vycházeli vzdělaní a schopní lidé. Ale oni to udělali přesně obráceně. Dneska má maturitu každý druhý učeň a úroveň tohoto vzdělání byla degradována málem na úroveň znalostí ze základní školy. Tím v žádném případě nechci urazit učně s maturitou, jen si myslím, že pokud se jde někdo vyučit, má skládat jakési tovaryšské zkoušky a ne maturitu. Ty děti za to nemohou, ale neumí ani řemeslo a nemají a ani nemohou mít znalosti maturanta střední školy.

Mám to v rodině, vím, o čem mluvím. Máme v blízkém příbuzenstvu vyučeného kuchaře číšníka s maturitou. Vařit neumí, protože sice měli teorii, co se z čeho vaří, ale na praxi jim přivezli kbelík pasty, kterou oni naředili a ohřáli a ejhle, svíčková byla na světě. Knedlíky vařili jen jednou a jinak je chodili kupovat do vedlejšího marketu. Takže nakonec je z něho člověk pro praxi absolutně nepoužitelný, snad ještě do nějaké velké vývařovny, kde se používají výše zmíněné pasty. A maturita? No ano, má ji, ale upřímně, může si s ní tak akorát podložit skříň. Nehledě na to, že mi řekl, že s maturitou přece nepůjde dělat rukama.

Ale o tom jsem vlastně ani psát nechtěla, spíš jsem se chtěla zamyslet nad maturitou jako takovou. Jak je možné, že nedodržení předepsaného stylu (např.úvahy) může rozhodnout o životě toho mladého člověka? Já nemám nic proti tomu, že by to maturanti umět měli, ale ruku na srdce, kolik z vás kdy v běžném životě potřebovalo napsat úvahu nebo jiný literární sloh? Kolik z vás potřebuje v běžném životě vědět co který spisovatel napsal a co tím chtěl říct? Moc nás asi nebude. Ano znát to máme, ale nemůže to být postaveno nad ostatní znalosti z češtiny. A když už státní maturita, proč dvě úrovně, jak může být maturita lehčí a těžší? To už snad opravdu někdo upadl na hlavu. A jak je možné, že student, který má celé roky z daného předmětu jedničku, může u maturity propadnout? Proč není známka tvořena ze dvou částí, jednou by mohla být průměrná známka za celé studium a druhá ze závěrečných zkoušek. Pak by se nemohlo stát, že kvůli subjektivnímu názoru nějakého hodnotitele, uteče nadanému studentovi rok studia a nebo si dokonce vezme život.

Chtěli snad letošním přísnějším hodnocením napravit celkově zanedbanou úroveň vzdělání?

A tak mi celé to naše školství připadá nešťastné, ošizené a nedostatečné. Chtěla bych našim mocipánům poděkovat za to, kam až to naše, myslím kdysi dobré školství, dostali, v podstatě degradovali. Nebo si myslíte, že naše školství vzkvétá a produkuje vzdělanější lidi než dřív?

Pegg


14.6.2012   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 63   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3,1/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Kolotoč kolem maturit a jejich naprostá degradace

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-63
catcat
catcat - 14.6.2012 11:35

Johanka74: johanko, ten kluk byl prý Vietnamec. Tam mu maminka zaškrtnout knížky nemůže. Tihle studenti jsou sice velmi pilní, ale prostě bariera jazyková tu je

 
Kočkomilka
Kočkomilka - 14.6.2012 11:31

Johanka74: Blahopřeji šikovné mamince k šikovné dceři.:-)
Čas letí, za ty roky,co se tady potkáváme, vyrostla z puberťačky maturantka.

 
HelenaPa
HelenaPa - 14.6.2012 11:26

Johanka74: 11:15
Nám kdysi na školení hodnotitelů maturit tvrdili, že se jedná s britskou stranou o tom, aby se mohla vyšší úroveň maturity z AJ uznat jako jedna z mezinárodních zkoušek, pokud by ji student udělal na alespoň určité procentuální úrovni. To by se bývalo tky hodilo. Ale zjevně to vyšumělo. smajlik - 26

 
Kočkomilka
Kočkomilka - 14.6.2012 11:26

V 90.letech jsem chvíli učila na stavebním učilišti. byli tam kluci inteligentní,dvojkaři trojkaři,protože tatínek byl od řemesla,udělal se pro sebe a chtěl aby kluk znal řemeslo od píky. Pak začali přibývat kluci ze zvláštních škol.Jak chcete naučit zdít někoho, kdo má problém s koordinací pohybu a není schopen zapamatovat si více úkonů současně. Ale to je vedlejší. ve školství chybí peníze,spousta se jich rozkradla na X projektů podobných paskvilu státní maturity. Nejde jen o nižší platy,ale chybí ve školách i peníze na exkurze, školení atd.Řemeslník musí jít s dobou,učit se nové technologii.Mistři odborného výcviku nesmí ustrnout na tom, že se něco nějak dělalo 30 let a učit dávno překonané věci. Třeba kosmetičky znají napařování pleti,ale o chemickém peelingu jim nic neřeknou. Ideální pro učiliště je, když je tam šikovný kanto, který umí "napsat projekt", vytáhnout peníze z EU a pak můžou učni do výroby a vidět nebo si zkusit současné technologie. To samé na gymnáziu nebo když automechanici jeli do automobilky BMW. Bohužel je v tomto státu bordel na každém kroku. Osobně aspoň 4x do roka odmítám žadatelky o práci z řad absolventek OA. Mají to holky těžké: kam bys dojížděla,přece nepudeš dělat rukama když máš maturitu,šak doma je práce dost,prácu si najdeš až se vdáš a vychováš děcka. Když mají mladí kolem sebe takové lidi,kdo by jim dal impuls,aby jeli ven,dokud jsou bez závazků a flexibilní. Máme silné rodinné vazby,děti dlouho bydlí s rodiči,ale jednou to přijde i do české kotliny...

 
Johanka74
Johanka74 - 14.6.2012 11:15

Jo a zároveń mi maturoval synovec, na gymplu, odjakživa premiant a těžkou verzi si nevybral - ani nikdo z jejich třídy - protože jim přišlo zbytečný jí dělat, když to k ničemu není smajlik - 64

 
Johanka74
Johanka74 - 14.6.2012 11:12

inini: jen pro upřesnění ten hoch, kterej vyskočil z okna, neudělal češtinu ne kvůli slohu ale kvůli ústní zkoušce, prý neřekl ani slovo. Přitom maturitní otázky z češtiny byly o tom,že dostali seznam asi 70knih z různých období a měli si vybrat 20(lehká verze) nebo 25(těžší verze). Těch 20knih měli přečíst ,a pohovořit o knize a autorovi a hotovo. Takže měli cca 9měsíců na to,aby přečetli 20knih. Pokud to někdo neudělal, tak to asi není vina učitele nebo systému smajlik - 26 A pokud je někdo flákač na čtení (jako ta moje), tak si dal poradit od maminky smajlik - 64 a ta mu zaškrtala knihy krátké a zábavné.Dcera spolužačka, taky nečtenář, si napsala,že přečetla knihy typu :Švejk, Staré pověsti české atd. nečetla žádnou,jen si stáhla info z netu. vytáhla si Staré pověsti. neřekla nic (dcera byla zrovna na potítku a říkala,že se rosila hrůzou) Učitelé pomáhlai jak se dalo, ptali se na Šemíka, Bivoje, praotce Čecha a holka se vůbec nechytala. Takže to fakt není chyba učitelů..

 
Kassy
Kassy - 14.6.2012 11:06

Já myslím, že myšlenka státních maturit není vůbec špatná, úroveň maturity by měla být jednotná prově proto, aby se eliminovaly všechny ty učňáky s maturitou nebo soukromé školy, kde se maturita dává za 30 tisíc místo za vědomosti a ze kterých lezou pologramotní nedovzdělanci, kteří přece nebudou dělat rukama. Toho se nedá dosáhnout jinak než centrálně zadanými a centrálně vyhodnocovanými testy. Dokonce i ty dvě úrovně jsou podle mě v pořádku, pokud to jednou bude opravdu fungovat tak, že vyšší úroveň bude fungovat místo přijímaček na VŠ nebo že si aspoň VŠ budou jako podmínku přijetí klást vyšší úroveň maturity z konkrétních předmětů. Prostě by měla být úroveň základní, která řekne "ano, student splnil požadavky na úspěšné ukončení střední školy" a úroveň vyšší, která navíc řekne "ano, tento student má předpoklady k tomu tento obor studovat dále na VŠ". Mělo by být nějak smysluplně ošetřeno, co se stane v případě, že někdo vyšší úroveň nezvládne - podle mě by stále měl mít možnost opravy na úrovni základní, protože to že se přecenil a možná nezná předmět tak do hloubky neznamená, že nemůže úspěšně ukončit studium.
Slohovky by měli hodnotit aspoň tři nezávislí lektoři a jejich hodnocení by se mělo nějak průměrovat, jinak je objektivita zase v háji. Ani centrální proškolení nezajistí, že všichni lektoři budou stejnou práci hodnotit stejně. A hlavně by měly být předem známé všechny podmínky, ne aby studenti ještě v maturitním ročníku nevěděli, jak a na co se mají připravovat. Když je škola čtyři roky něco učí a u maturity se pak zkouší něco úplně jiného, tak je to těžké.

 
Johanka74
Johanka74 - 14.6.2012 11:02

Dcera má maturitu právě za sebou. Musím říct,že jsem byla na nervy hlavně já. Velkej čtenář zrovna není (jablko padlo hodně daleko od stromu smajlik - 65). Z testů z češtiny byla ale vždycky v percentilu kolem 90, takže jsem tak nějak doufala,že to snad zvládne. Didaktickej test byl naprosto v pohodě, to bych řekla,že byla zívačka, Angličtina kupodivu taky, dokonce lepší výsledek než v češtině, a to jsem se teda divila hodně, podle mě byla angličtina dost těžká a hlavně hodně otázek na málo času. Ovšem pak jsem zjistila,že slohy prý jsou průšvih a v tu chvíli jsem se hroutila (matka nervák, super kombinace smajlik - 34). jediný, co jsem jí kladla na srdce, bylo, ať to klidně napíše jako blb,hlavně ať se neuchyluje od tématu. Psali jeden sloh jako cvičební,někdy v dubnu a tam se jí to právě stalo a měla za 5. Takže bych řekla,že všichni maturanti měli dost času si přečíst jednoduché pokyny, co který slohový útvar má splňovat a mohli se na to připravit. Dcera maturitu udělala v pohodě a to není extra Einstein. Na gymplech, co jsem slyšela, slohy vypilovávali z tohoto důvodu dva roky předem. Takže si fakt nemyslím,že jsou chudáčci ti,co to neudělali - jen se na to asi prostě a jednoduše vykvajzli. Od dcery ze třídy odmaturovalo z 20studentů jen 10.smajlik - 80
To mě mnohem víc štve, že zrušili kvůli EU obor zdravotní sestra jako střední vzdělání. Přitom je sester (českejch) potřeba jako soli. Takže mám doma zdravotnického asistenta, což je v podsatě pucflek,kterej ač všechno umí,tak nesmí dělat nic bez dozoru vysokoškolsky vzdělané sestry. A pokud by chtěla jít na vejšku na obor "všeobecná sestra" tak jí naše školství ukládá jako podmínku složení přijímacích zkoušek z fyziky,chemie a biologie. Což je fakt vtipné, když ani jeden z těchto předmětů na zdrávce neměli smajlik - 37

 
HelenaPa
HelenaPa - 14.6.2012 10:49

Almega: Bylas o chvilku rychlejší smajlik - 58

 
HelenaPa
HelenaPa - 14.6.2012 10:49

PEGG: Souhlas. Syn teď půjde do první třídy, tak je čas, ale stejně si říkám, že budu raději, když bude šikovný spokojený řemeslník, který pak snadno najde práci než nezaměstnatelný absolvent ekonomické nebo filozofické fakulty.

 
Almega
Almega - 14.6.2012 10:48

Dneska není maturita nic,dokonce ani VŠ titul není nic....Syn má Bc i Mgr a je už 2 roky nezaměstnaný,kdybychom ho dali na řemeslo,tak mohl přeci jen něco dělat,takhle se plácá jen sem tam na nějaké brigádě za pár Kč...Netvrdím,že kdyby se více snažil a jel jinam,do většího města,že by něco nenašel,ale do určité míry je s tím i spokojen,vystačí si s málem a údajně skoro nic nepotřebuje,ovšem my,když si uvědomíme,co nás to stálo a NIC.....

 
PEGG
PEGG - 14.6.2012 10:39

mam-ča - 14.6.2012 10:01smajlik - 47 no a sežeň takového. Domů už žádného řemeslníka nechci, děláme si všechno sami, člověk by je tloukl po palici, taková fušeřina, kterou někteří vydávají za odbornou prácismajlik - 76 Že je někdo řemeslník, neznamená že hloupý, právě naopak, musí mít i v té hlavě něco a ještě musí být šikovný na ruce, kolikrát je víc než vysokoškolský vzdělanec.

 
mam-ča
mam-ča - 14.6.2012 10:01

Haninka: Se mnou do třídy na ZDŠ chodil jistý Vláďa- premiant třídy. Po absolvování školy se ke zděšení učitelského sboru hlásil na instalatéra. Tehdy na řemeslo chodili kluci, co s odřenýma ušima prolézali.
Řemeslo instalatéra dělal jeho táta i děda, a časem i jeho brácha. Vláďa se přes nabídky různých středních škol tím instalatérem vyučil. Dneska mají s bráchou prosperující firmu. I instalatér potřebuje být nejen zručný, ale i přemýšlivý.
A kdo je (např, na venkově) nejvíc potřebný ? No přece zedník, tesař, truhlář, elektrikář, automechanik a instalatér ! smajlik - 58

 
mam-ča
mam-ča - 14.6.2012 9:53

kubikm: Tak, tak. Všichni jsme to maturitní ráno čekali na vyhlášení témat z rozhlasu. Matematika byla odlišná na průmkách a gymplech, a ostatní předměty byly dle zaměření. Já jsem např. krom češtiny a matematiky maturovala z dalších čtyřech odborných předmětů.
Následně se mi to hodilo při dalším studiu.

 
Haninka
Haninka - 14.6.2012 9:49

Pegg: synovec se horko těžko vyučil kuchařem, ale ambiciózní švagrová ho donutila jít na nástavbu. Ta ho nebavila, chodil tam jen kvůli mámě. Odmaturoval na třetí pokus. Než odmaturoval, nesehnal místo v oboru, protože nemá praxi. Takže si našel práci někde ve skladu na tři směny a jezdí s VZV. Teď má maturitu, praxi v oboru žádnou a dělá nekvalifikovanou práci. Hlavu na to, aby dělal třeba provozního nebo vlastně využil to, co se naučil? na nástavbě vůbec nemá. Ale má maturitu. K čemu? Kdyby si po vyučení našel práci, měl by praxi a kuchařina ho bavila, byl by na tom líp. A když se k tomu přidá myšlení jeho a jeho matky - po té, co jsem jim říkala o možnosti zaměnstnání pro něj, prohlásili, že práci, kterou má, má za rohem a to té co nabízím by musel dojíždět...smajlik - 36 tak už se neangažuju

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-63
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77668.
    Archiv anket.